Tuesday, June 18, 2013

Jerebu- Peringatan dari Allah.

Salam,

Seminggu dua ni berita jerebu yang menjadi topik utama. Terkini IPU reading di kawasan Muar hampir mencecah 800 - Tahap merbahaya. 

Apa tidaknya - semua aktiviti dirasakan tergendala sebab jerebu..orang terpaksa curfew di rumah masing-masing dan membataskan aktiviti di luar rumah kerana makhluk yang satu ini. Itulah nikmat yang Allah tarik sedikit untuk kita duduk dan meneleku membelek diri. Taatkah aku pada Allah? Allah hantar makhluk bernama JEREBU untuk memberi peringatan kepada manusia. 

Kalau kita amati sebenarnya Allah lah yang menggerakkan hati manusia yang mula2 membuat pembakaran. Orang Malaysia dan Singapura kata Indonesia yang start dulu..Orang Singapura dan Indonesia kata, kat Malaysia pun ada pembakaran terbuka....(Saling menuding jari).

Allah suruh kita tilik diri kita sendiri..percayalah..Kalau nak hilangkan jerebu ini mudah saja bagi Allah kerana Hanya Dia boleh turunkan hujan. Manusia boleh? Bomoh Ujan boleh? Pembenihan awan boleh? Semuanya TIDAK jika tidak dengan izin Allah. Inilah painful torment yang sedang melanda kita. (Surah Ad-Dukhan ayat 8-12)

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...