Sunday, June 16, 2013

Adenomyosis..ujian Allah jua.

Salam,


Mungkin pelik namanya dan susah nak sebut. Ringkasnya ia adalah sakit puan..risiko tinggi bagi berusia 35 tahun ke atas untuk mengidap penyakit ini. Saya memang mempunyai masalah senggugut yang hebat sejak dari zaman sekolah hinggalah lepas dapat anak. Reda sekejap dan lepas tu bertambah-tambah sakit sehinggalah kini. Sejak mendapat masalah tulang belakang, saya rasa senggugut saya semakin bertambah tenat. Saya tidak boleh berdiri, sakitnya setajam pisau menusuk dan menggodak perut. Rasa sebu, bloated dan rasa rahim besar dan bengkak serta sakit sebelah kanan..hingga duduk/ tunduk rasa sakit. Kalau berjalan kena tunduk sikit sebab rasa sakit terentak berjalan..kalau naik kereta..rasa nak marah mr hubby kalau langgar bum..huhu..bisa. Tapi tempoh sakit hanyalah dari hari pertama haid hinggalah hari ke-3/4 bergantung keadaan.


Pada mulanya ingatkan sebab saya sakit belakang dan menyebabkan rahim saya jatuh/sebagainya..ye lah mana nak tau apa jadi kat dalam tu kan..Saban bulan asal masa tu je nak mc/cuti..sbb memang sangat sakit....Haid ni Allah bagi Cuti untuk orang perempuan..dan memang betul-betul Allah bagi cuti- Tak boleh solat,tak bleh kerja. tak leh masak dan buat kerja rumah. Masa tu saya tak bole buat kerja satu apa..kalau nasib tak baik dapat pakej besar lagi berserta dengan migrain...huhuhu...Allahumasfini..!! Menangis lah kesakitan..kalau kena tengah malam..tak boleh tido sampai ke pagi..kalau kena pagi..alamat sampai petanglah..baru reda sikit.

Camane nak follow suit dgn keadaan bekerja nih..? Allahurabbi..Allahu musta'an...> Allah sajalah yang bantu. Bukan saya minta sakit ni datang, tapi Allah beri ujian. Jadi saya utk mengecilkan saiz tanda soal dalam kepala saya..akhirnya saya buat rawatan pemeriksaan di hospital pakar pantai di Cheras. Doktor mengesahkan saya mengidap adenomyosis dan ada ketulan fibroid di sebelah kanan rahim saya. Puncanya unknown..dan pelbagai option untuk saya pilih untuk buy time..- meneruskan kehidupan tapi consumption ubat itu untuk melambatkan masa agar keadaan tidak jadi lebih teruk.

Lama sikit terdiam.....
Macamana nak ubat...atau kurangkan rasa sakit dalam tempoh haid tu..?

Puan Doktor - mestilah jumpa pakar sakit puan yg perempuan..kita masih ada pilihan kan...untuk tidak pilih doktor lelaki. Masalah aurat ni hampir tidak ada toleransi. 

So doc suggest sama ada saya makan painkiller setiap bulan dalam tempoh haid/ makan pill hormon - Qlaira/ injection painkiller/ injection untuk temporary menopause atau yang terakhir buang rahim....Last option tu sangat memang sangat menduga memandangkan faktor umur....

So saya mulakan dengan bismillah- pilih painkiller dulu. Pil hormon tu mcm pil perancang..kena makan setiap hari pada masa yang sama. Im not prefer hormon pill sbb boleh menggemukkan..Argghhh..tapi dah beli..mesti kena marahlah dgn mr hubby sbb tak makan....

Apa itu adenomyosis..taken from webmd:

Adenomyosis is a condition in which the inner lining of the uterus (the endometrium) breaks through the muscle wall of the uterus (the myometrium). Adenomyosis can cause menstrual cramps, lower abdominal pressure, and bloating before menstrual periods and can result in heavy periods. The condition can be located throughout the entire uterus or localized in one spot.
Though adenomyosis is considered a benign (not life-threatening) condition, the frequent pain and heavy bleeding associated with it can have a negative impact on a woman's quality of life .
It caused heavy and painful periods.

Another info taken from http://www.fibroidswithoutsurgery.com

Symptoms

Some of the common symptoms of Adenomyosis are:


  • Excessive menstrual bleeding
  • Severe pain during periods
  • Menstrual cramps that last throughout your period
  • Pain during intercourse.
  • Bleeding between periods.
  • Passing blood clots during your period.
  • Headache, discharge of milky nipple, hair loss, and increase in facial hair or vision changes.


Diagnosis

Pelvic examination may reveal an enlarged, slightly softened uterus, a uterine mass, or uterine tenderness.

Treatment

A hysterectomy may be necessary in women with severe symptoms who are not approaching menopause.

Emm..

Itulah al-kisah..

Saya hamba Allah.

No comments:

Post a Comment

Selepas 7 tahun berlalu..:)

Cepat benar masa berlalu kerana diam tak diam sudah melepasi 7 tahun (2011 - 2018) saya mengalami kecederaan tulang belakang di Lumbar (L4/...